Budúcnosť dopravy? Budeme zdieľať batérie, nie autá, tvrdia odborníci.
Zdieľanie jázd a áut je populárne najmä v zahraničí, niektorí ale tvrdia, že v budúcnosti budeme namiesto áut zdieľať batérie.
Bude individuálne vlastníctvo dopravných prostriedkov minulosťou?
Elektromobilita a batérie, zdieľanie áut a autonómna doprava. To sú momentálne najskloňovanejšie výrazy v súvislosti s budúcnosťou individuálnej, ale aj hromadnej dopravy. Niektorí odborníci však tvrdia, že v budúcnosti individuálne vlastníctvo dopravných prostriedkov celkom zanikne. Namiesto toho si predstavujú svet čiastkového vlastníctva, v ktorom by mali jazdiť autonómne taxíky. Tie by mali byť vlastnené a prevádzkované vládou či súkromnými spoločnosťami a schopné dopraviť ľudí na základe algoritmicky optimalizovaných trás v reálnom čase na vyžiadanie. Podľa zástancov tejto teórie by mal takýto model odľahčiť premávku a urýchliť elektrifikáciu dopravy a vozového parku, ktorá by mala byť prevádzkovateľov sietí rýchlejšia než u individuálnych majiteľov.
Namiesto dopravných prostriedkov sa zdieľajú batérie
Pravdou však je, že v niektorých krajinách je vlastníctvo auta stále známkou pýchy a vyjadrením určitého sociálneho a finančného statusu. To platí najmä pre menej rozvinuté krajiny. Dá sa preto očakávať, že model, ktorý funguje v krajinách západnej Európy či Amerike preto nebude celkom úspešný v iných krajinách. Odborníci okrem toho v nasledujúcich dekádach nevyhnutne očakávajú výrazne vyššiu mieru vlastníctva dopravného prostriedku. Aj preto založil Horace Luke, bývalý riaditeľ inovácií HTC, na Taiwane spoločnosť Gogoro, ktorá predáva elektrické skútre. Na trh prichádza so zaujímavým konceptom. Namiesto podpory zdieľaného vlastníctva vozidiel totiž vytvorila štruktúru, v ktorej by sa zdieľajú batérie.
Nabité batérie k dispozícii v reálnom čase
Funguje to jednoducho. Zákazník spoločnosti pri kúpe dopravného prostriedku zároveň získa členstvo v nabíjacej sieti. Namiesto parkovania v nabíjacej stanici sa ale zastaví v pobočke Gogoro, kde vymení vybitú batériu za nabitú. Lokácia pobočky a rezervácia batérií sa dajú vykonať prostredníctvom mobilnej aplikácie. Takýto model znižuje ceny skútrov a obmedzuje počet batérií v obehu. Vďaka tomu sa eviduje reálny dopyt a Gogoro môže využiť algoritmus na optimalizáciu distribúcie a nabíjania batérií. Výsledkom je plynulejší dopyt, ktorý znamená menšie zaťaženie siete a nižšie ceny energie. Luke pritom uviedol, že batérie sa rýchlo vyvíjajú a vďaka tomu sa takýto model môže rozšíriť aj na štvôr-kolesové vozidlá, či dokonca väčšie. Spoločnosť už predala 30-tisíc skútrov a momentálne v meste Taipei operuje 415 pobočiek, ktoré obslúžia 8 500 zákazníkov za deň. Do konca roka by chcela pobočky ešte viac zahustiť a dosiahnuť to, aby bola dostupná pobočka na každom kilometri.
Zdroj:
https://www.gogoro.com
https://qz.com
Mohlo by vás zaujímať
Zelená elektrina
Už viac ako 125 000 zákazníkov sa stará o svoj domov ekologickejšie ako doteraz. Zelená elektrina od ZSE je ekologickejšia alternatíva zo 100 % obnoviteľných...