Slovensko sa pripravuje na vodíkovú budúcnosť
Vodík sa javí ako najekologickejšie palivo, s potenciálom, ktorý bude v budúcnosti prudko rásť. Vodíkové technológie sú však dnes ešte len v počiatočných fázach svojho životného cyklu a je potrebné pracovať na ich vývoji a zvyšovaní efektivity. Práve z tohto dôvodu sú vodíkové technológie silne podporované z EÚ fondov a zdrojov z plánu obnovy.
Európska únia ešte v decembri 2020 dala zelenú na to, aby sa začal vytvárať vodíkový trh pre Európu, s cieľom pomôcť jej záväzku dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Prioritou európskej stratégie je vývoj čistého vodíka a jeho využívanie ako hlavného zdroja obnoviteľnej energie.
Dnes sa vodík vo veľkej miere získava z drahého zemného plynu, pričom vyprodukuje emisie. Čistý vodík (alebo tiež obnoviteľný či zelený vodík) sa vyrába elektrolýzou vody pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov. Počas jeho výroby tak nevznikajú žiadne skleníkové plyny.
Silným katalyzátorom celej vodíkovej témy je konflikt na Ukrajine a kríza s cenami energií. 18. mája 2022 predstavila Európska komisia REPowerEU – plán na rýchle zníženie závislosti od ruských fosílnych palív a na urýchlenie zelenej transformácie. Obnoviteľný vodík bude kľúčom k nahradeniu zemného plynu, uhlia a ropy v odvetviach a doprave, ktoré sa ťažko dekarbonizujú. REPowerEU okrem iného stanovuje cieľ 10 miliónov ton domácej výroby obnoviteľného vodíka a 10 miliónov ton dovozu obnoviteľného vodíka do roku 2030. Súčasťou plánu je aj dodatočná investícia vo výške 200 miliónov EUR. Finančné prostriedky by mali pomôcť zdvojnásobiť počet vodíkových údolí v Európe a zároveň urýchliť realizáciu vodíkového hospodárstva v celej EÚ.
Aké využitie má vodík?
Vodík H2 má využitie v rôznych odvetviach. Rýchlo sa rozvíja využívanie vodíka v doprave, najmä vo vlakovej, lodnej, leteckej, kamiónovej a autobusovej doprave. Vodíkové dopravné prostriedky sú ekologické, majú tichú prevádzku, veľký dojazd a rýchle tankovanie paliva. Dalo by sa povedať, že vodíkové dopravné prostriedky sú vlastne elektromobily, ktoré sú ale schopné samé si vyrobiť elektrinu prostredníctvom palivového článku.
V energetike je možné vodík využiť ako médium, do ktorého je možné uložiť prebytočnú elektrinu v čase nadprodukcie obnoviteľných zdrojov a následne formou palivových článkov ju vrátiť do sústavy.
Národná vodíková stratégia
Podpora vodíkových technológií je jedným z účinných opatrení na dosiahnutie cieľov Parížskej klimatickej dohody do roku 2050. Slovensko ako jeden z jej signatárov prijalo 25. júna 2021 Národnú vodíkovú stratégiu s prívlastkom Pripravení na budúcnosť. Tá zadefinovala rámec pre prechod na nízko uhlíkový priemysel.
Ďalším krokom je prijatie Akčného plánu, ktorý definuje opatrenia, pomocou ktorých sa bude napĺňať obsah Národnej vodíkovej stratégie SR. Materiál aktuálne putuje do medzirezortného pripomienkového konania, počas ktorého ho môžu komentovať ministerstvá, inštitúcie aj verejnosť. Väčšina navrhovaných opatrení v Akčnom pláne počíta so zapojením ďalších ministerstiev, štátnych inštitúcií, univerzít aj súkromných firiem.
Vodíková ekonomika / Zdroj: Národná vodíková asociácia Slovenska – NVAS
Vodíkové Slovensko v roku 2030 podľa Akčného plánu
- Na cestách má jazdiť 9-tisíc osobných áut na vodík.
- Verejnú dopravu má posilniť 260 autobusov.
- Prepravu nákladu bude zabezpečovať aj 650 ľahkých a 550 ťažkých úžitkových vozidiel.
- Regióny má spájať 12 vodíkových vlakov.
Okrem toho Akčný plán počíta s tým, že na Slovensku by mala byť v roku 2025 v každom krajskom meste aspoň jedna čerpacia stanica na vodík. A do roku 2030 by sa mal počet týchto staníc zvýšiť až na 25.
Vodíkový pohon by sa mal uplatniť aj v komunálnych vozidlách a Akčný plán ráta aj so zaradením 12 regionálnych vlakových súprav na vodíkový pohon. Najmenej dve z predpokladaných 25 vodíkových staníc by mali byť prispôsobené na dodávku podchladeného skvapalneného vodíka, ktorý môže až dvojnásobne zvýšiť dojazd automobilov. Niektoré automobilky už výrobu nákladných automobilov prispôsobených na využívanie kvapalného vodíka pripravujú.
Akčný plán ráta s celkovou podporou výroby a využívania vodíka vo výške 954 miliónov eur. Na úlohy výskumu a vývoja by podľa plánu malo ísť takmer 217 miliónov eur, na podporu prepravy, distribúcie a skladovania vodíka 50 miliónov eur, 262 miliónov eur na jeho využívanie a 415 miliónov eur na výrobu vodíka. Peniaze chce minister hospodárstva Richard Sulík získať napríklad z plánu obnovy či z fondu na podporu regiónov, v ktorých sa končí ťažba a spaľovanie uhlia.
Budeme vo výrobe vlakov konkurovať Francúzom?
Železničná spoločnosť Slovensko by si mala už o 2 roky prenajímať prvé vodíkové vlakové súpravy, o šesť rokov sa počíta s tým, že ministerstvo dopravy nakúpi vlastné. Do roku 2030 by ich na Slovensku spolu malo jazdiť dvanásť. Predpokladá sa, že budú nasadené do regiónu horná Nitra. Vodíkový plán totiž spomína využitie peňazí z európskeho Fondu spravodlivej transformácie, ktorý sa týka hornej Nitry, Banskej Bystrice a Košíc.
Vodíkové vlaky by sa mali vyrábať aj na Slovensku, a to modernizáciou dieselových vlakov a aj podporou vývoja nových slovenských lokomotív. Členmi Národnej vodíkovej asociácie Slovenska sú aj výrobca vagónov Tatravagónka Poprad a firma ŽOS Vrútky, ktorá je dvorným dodávateľom motorových vlakov pre slovenských železničiarov. Doposiaľ jediným európskym producentom vodíkových vlakov je francúzsky Alstom so stonásobne vyššími tržbami, než má vrútocká firma.
Vodíkový vlak na trati Prievidza – Nové Zámky
Spoločnosť Alstom v spolupráci s Francúzsko-slovenskou obchodnou komorou predstavila v máji počas dvojdňovej railshow na Slovensku vlak Coradia iLint – prvý osobný vlak na svete poháňaný vodíkovým palivovým článkom, ktorý vyrába elektrickú energiu pre trakciu. Tento vlak s nulovými emisiami má veľmi nízku hladinu hluku, pričom výfukové plyny tvorí len para a kondenzovaná voda. Coradia iLint je v komerčnej prevádzke v Nemecku a bol testovaný aj v Rakúsku a Holandsku. Vodíkové vlaky si už objednali aj Taliansko a Francúzsko.
Vlak je špeciálne navrhnutý na prevádzku na neelektrifikovaných tratiach akou je aj trať, ktorá spája Nové Zámky, Nitru, Topoľčany, Partizánske a Prievidzu. Jedinou šancou takýchto tratí sú dnes len neekologické dieselové lokomotívy a vodík je teoreticky ich ideálnou náhradou. Viac o výhodách vodíkových vlakov sa dočítate tu.
Vodíkový vlak od Alstomu / Zdroj: TASR
Na Slovensku ani v Česku zatiaľ nejazdia žiadne vodíkové vlaky, výrobca, teda spoločnosť Alstom a aj minister hospodárstva Richard Sulík mohutne podporujúci vodíkovú budúcnosť našej krajiny, však vidia šancu, aby táto alebo podobné súpravy premávali po slovenských železniciach, ktoré nie sú elektrifikované. Podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka sa tak stane do konca volebného obdobia.
Pri prezentácii vodíkového vlaku na Slovensku Sulík zároveň zdôraznil, že obrovskou výhodou vodíka je, že pri jeho spaľovaní nevzniká CO2 ale voda, respektíve vodná para. „Toto je energetická budúcnosť celej Európy,“ vyhlásil s tým, že kým pri automobiloch sa aktuálne dá diskutovať, či má vodíkový pohon zmysel, pri vlakoch sa takáto diskusia nevedie. „Tam sú výhody vodíka omnoho zreteľnejšie,“ skonštatoval.
Zelená elektrina zo Slovenska
Najľahší spôsob, ako mať zelenší domov. Zistiť viac o Zelenej elektrine
Zdroje: Ec.europa.eu, Mhsr.sk, Nvas.sk, Edennikn.sk, Fontech.startitup.sk, Vedanadosah.cvtisr.sk,
Mohlo by vás zaujímať
Zelená elektrina
Už viac ako 125 000 zákazníkov sa stará o svoj domov ekologickejšie ako doteraz. Zelená elektrina od ZSE je ekologickejšia alternatíva zo 100 % obnoviteľných...