Marta Fandlová – Prírode vie pomáhať každý. Aj digitalizácia je jedným zo skvelých spôsobov.
S Martou Fandlovou, mladou aktivistkou a spoluzakladateľkou petície #klimatapotrebuje, sme sa porozprávali o tom, kedy zistila, že klimatická kríza je vážny problém, ako vidí budúcnosť našej planéty a ako môžeme aj malým kúskom pomôcť nielen my, ale aj veľké firmy.
Vieš si vybaviť moment, kedy si začala uvažovať nad tým, že klimatická kríza je tu, je reálna a treba s tým niečo začať robiť?
Prvýkrát som si uvedomila, že máme vážny problém pred pár rokmi, keď som bola na Novom Zélande, kde som študovala. Práve tam nás bral učiteľ do prírody a ukazoval nám, ako sa príroda postupne menila vplyvom klimatickej krízy. Postupne som sa o túto tému začala čoraz viac zaujímať, až som sa dostala ku aktivizmu. Najsilnejší moment, kedy som si uvedomila, že sa klimatická kríza výrazne dotýka už aj Slovenska bol, keď som videla, ako sa postupne roztápa ľad v Demänovskej ľadovej jaskyni. To bol pre mňa jasný dôkaz toho, že niečo nie je naozaj v poriadku.
Čo bolo pre teba osobným motivátorom pustiť sa do boja za záchranu planéty?
Momentov bolo naozaj veľa. Postupne som si uvedomila, že sme prvá generácia, ktorá pociťuje dôsledky klimatickej krízy na vlastnej koži a zároveň sme posledná generácia, ktorá ešte niečo môže spraviť. Zistila som, že ak nezačnem od seba, tak sa nič nezmení, a preto som sa začala viac zaujímať o politiku, začala som sa občiansky angažovať a myslím si, že je to správne. Rovnako tak ma ovplyvnilo stretnutie s ľuďmi od nás z iniciatívy Klíma ťa potrebuje, ktorí sú pre mňa stále obrovskou inšpiráciou a motiváciou robiť veci lepšie a inak.
Kde vidíš najväčšie problémy, prečo nevieme rýchlejšie a promptnejšie reagovať a robiť akčné kroky, aby sa situácia zlepšila?
Myslím si, že najdôležitejšie je, aby naši volení zástupcovia začali podnikať potrebné, odvážne kroky. Jedna z najdôležitejších vecí je, aby politici vytvorili plán, ako budeme riešiť klimatickú krízu a ako dosiahneme uhlíkovú neutralitu do roku 2040. Rovnako tak je potrebné, aby sme ako krajina vyhlásili stav klimatickej núdze, pretože potrebujeme, aby sme vyslali občanom jasný signál, že berieme klimatickú krízu ako naozaj vážny problém. Myslím si, že na úrovni jednotlivca je dôležité, aby bol občiansky aktívny, pravidelne sa zúčastňoval volieb, podpisoval petície, zúčastňoval sa štrajkov, písal politikom, ak sa mu niečo nepáči. Je jednoducho nesmierne dôležité tlačiť na systémovú zmenu.
Ako môže ruku k dielu priložiť jednotlivec, obyčajný človek z malého mesta, ktorý síce vníma, že sa s klímou asi niečo deje – vníma aj vo svojom bydlisku nestabilné počasie, stúpajúce teploty v lete, prívalové dažde, mierne zimy s málo snehom, ale má pocit, že on je len malé zrnko v mori, a sám nevie aj tak nič ovplyvniť?
Už som to tu spomínala, ale podľa mňa je nesmierne dôležité, aby bol človek občiansky aktívny, je dôležité aby podpisoval petície, zúčastňoval sa volieb a štrajkov. Rovnako je nesmierne dôležité, aby písal politikom v prípade, že sa mu niečo nepáči. Myslím si, že je tiež viac ako potrebné, aby sa každý z nás snažil a robil aj malé kroky vo svojom živote: obmedzil živočíšnu spotrebu, nenakupoval vo fast-fashion reťazcoch, tiež si myslím, že je dôležité, aby sme obmedzili dopravu autom a uprednostili verejnú hromadnú dopravu, a tiež je dôležité, aby sme nakupovali v zero waste obchodoch.
Zelená elektrina zo Slovenska
Najľahší spôsob, ako mať zelenší domov. Zistiť viac o Zelenej elektrine
Slovensko nie je najväčší európsky štát, ale funguje u nás dosť veľa veľkých firiem, ktoré sa viac alebo menej úspešne začali zamýšľať nad tým, ako pomôcť životnému prostrediu. Ako vidíš ich úlohu v boji proti klimatickej kríze? Čo by podľa Teba mali robiť firmy na Slovensku?
Myslím si, že je dôležité, aby veľké aj malé firmy vzdelávali svojich zamestnancov o problematike klimatickej krízy a celkovo problémoch životného prostredia. Rovnako tak je dôležité, aby sa firma snažila o čo najviac zero waste spôsob fungovania, t. j. obmedzila množstvo kancelárskych predmetov, tonerov, rovnako tak zamedzila nadmernej spotrebe papiera, keďže sa naozaj veľmi veľa vody a prírodných zdrojov minie na jeho výrobu. Firmy zvyčajne spotrebujú veľmi veľa papiera na rôzne aktivity, napríklad na každodennú komunikáciu s klientom, na vytváranie zmlúv, či internú komunikáciu. Práve preto je skvelé, ak firma prejde do digitálnej formy.
Myslím si, že je dôležité aby firmy začali používať recyklovaný papier, aby začali digitalizovať čo najväčší počet úkonov, je potrebné aby zasielali elektronickú faktúru priamo do mailu. Je dobré, ak sa aj klient preorientuje na dobu digitálnu, veď väčšina firiem už má aj online zákaznícke zóny. Veď načo ničiť lesy a stromy, keď vďaka pár klikom vieme fungovať čisto elektronicky?
Mohlo by vás zaujímať
Zelená elektrina
Už viac ako 125 000 zákazníkov sa stará o svoj domov ekologickejšie ako doteraz. Zelená elektrina od ZSE je ekologickejšia alternatíva zo 100 % obnoviteľných...