Elektromobilita: ktoré faktory najviac ovplyvnia jej skutočný rozmach? (Časť 1.)

Lukas P.

Predaj elektrických automobilov po celom svete stúpa, avšak elektromobilita ešte stále nie je bežnou súčasťou dopravného priemyslu. Prinášame preto veľký prehľad faktorov, ktoré ovplyvnia skutočný rozvoj takéhoto spôsobu prepravy, či už ide o fundamentálne faktory ako dojazd, ale aj menej významné faktory, ktoré na predaj elektromobilov zrejme nebudú mať až taký veľký vplyv.

elektromobily

Konkurencieschopnosť cien v porovnaní s spaľovacími motormi

Masové prijatie elektromobilov bude možné iba vtedy, keď dosiahnu elektrické modely rovnaký dojazd ako autá na fosílne palivá. Okrem toho by mali byť na rovnakej alebo aspoň podobnej cenovej úrovni a to bez štátnych dotácii.

Dojazd

Dojazd je jedným z kľúčových faktorov pre odporcov elektromobility. Väčšina vodičov totiž pri akomkoľvek aute očakáva aspoň 600-800 km dojazd. Najmä v krajinách ako USA, kde sú nadmieru populárne SUV modely vyžadujú spotrebitelia od elektrických modelov z hľadiska dojazdu to isté, čo im poskytne dieselový či benzínový model.

Dostupnosť elektrických modelov

Keď sa povie elektromobilita, väčšine z nás sa zrejme vybaví Tesla prípadne Nissan Leaf. Pre predaj elektrických modelov a skutočný rozvoj elektromobility je kľúčové to, aby bol predajca v autosalóne schopný ukázať zákazníkovi aspoň 5 a viac modelov. Toho sa však podľa zverejnených plánov väčšiny automobiliek zrejme dočkáme až v ďalšej dekáde.
elektromobilita

Infraštruktúra pre nabíjanie

Na to, aby sa elektromobilita stala skutočnou súčasťou prepravy napríklad aj u nás na Slovensku, bude potrebný dostatočný počet nabíjacích staníc (ideálne s technológiou rýchleho nabíjania). Tie sú potrebné najmä popri diaľniciach a hlavných ťahoch, ale aj v novo-vybudovaných obytných zónach či sídliskách.
elektromobilita

Rýchlosť nabíjania

Aký je ideálny čas, ktorý sú vodiči schopní stráviť nabíjaním? Stačí 15-20 minút? Je aj 10 minút veľa? Keď budú na trhu elektromobily s 600-800 km dojazdom, môže sa tento faktor stať skutočne zásadným.

Dostatočná zásoba batérií

Ak elektromobilita zrazu zažije skutočný rozmach a dopyt po elektromobiloch by extrémne stúpol, je možné, že by mali výrobcovia problém s dodávaním batérií. Nárast ich výrobcov a dodávateľov by však teoreticky mohol viesť k zníženiu ich ceny a elektromobily by tak však mohli byť lacnejšie.

Technologický rozvoj batérií

Očakáva sa, že do roku 2025 vstúpia na trh batérie, ktoré oproti tradičným lítiovo-iónovým batériovým balíkom poskytnú 2-3 násobný dojazd. Ak by boli schopné dodať 600-800 km dojazd pri cene nižšej než 100 dolárov na kWh, otázka dojazdu a ceny by bola vyriešená.

Ceny pohonných látok

Je očividné, že pri súčasných cenách pohonných látok nemôžu elektrické modely tradičným autám konkurovať. Ak by z nejakého dôvodu stúpli, mohla by sa elektromobilita pre vodičov stať cenovo atraktívnejšou.

Ekonomické podmienky

Celosvetová, ale aj lokálna ekonomická situácia má veľký potenciál na vplyv predaja tradičných vs. elektrických modelov, či už v pozitívnom alebo negatívnom zmysle.

Čína

Táto krajina je najväčším trhom pre predaj vozidiel na svete. Čínska vláda začala výrazne presadzovať rozvoj elektromobility a snaží sa, aby sa krajina stala globálnym lídrom v oblasti ekologických riešení. To čo sa deje v Číne, logicky ovplyvňuje celý svet. Mnohé automobilky preto vyvíjajú mnoho modelov pre čínsky trh, ale mnoho čínskych modelov má ambície preraziť aj vo zvyšku sveta.
elektromobilita

Vládne zákazy/ regulácie

Mnoho krajín svete a najmä v Európe pripravuje, alebo už prijali zákaz vstupu do veľkomiest pre autá s dieselovým pohonom. Keď budú takéto zákazy súčasťou legislatívy, výrobcovia áut budú nútení dramaticky zvýšiť dodávku elektrických modelov.
elektromobilita

Vládne dotácie

Aj naša vláda minimálne do 30. júna 2018 prispeje na kúpu elektromobilu či plug-in hybrid od 3-5 tisíc eur. V iných krajinách existuje podpora vo forme daňových úľav či iných zliav. Pre nárast predaja elektrických modelov je určite jedným z významných faktorov.

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...