Nemusíme byť dokonalí, stačí keď robíme malé kroky. Na každom z nás záleží
Modelka, stylistka a greenfluencerka Natália Pažická sa rozhodla, že svoju energiu vloží do osvety o negatívnom dopade módneho priemyslu na životné prostredie. Na svojich sociálnych sieťach inšpiruje ľudí k udržateľnosti vo všetkých oblastiach života. Je jednou zo zakladateliek úspešnej iniciatívy „Klíma ťa potrebuje“ a manažuje vlastné občianske združenie Everyindividualmatters, ktoré pomáha ľuďom a zvieratám v núdzi. V rozhovore nám prezradila, čo pre ňu udržateľnosť znamená a prečo by sme sa o ňu mali zaujímať.
Posledný dokument Sira Davida Attenborougha, prírodovedca a producenta, ktorý svoj život zasvätil sprístupňovaniu divokej prírody bežným ľuďom, je dych vyrážajúcim svedectvom doby, v ktorej žijeme. Na jednej strane ľudí kritizuje za drancovanie prírodných zdrojov, materializmus a vypúšťanie skleníkových plynov, na strane druhej, poukazuje na inšpiratívne príklady toho, kedy ľudia svojimi rozhodnutiami prírodu zachránili a prinavrátili jej silu. Jeho posolstvo je jednoznačné. Hoci sme celé desaťročia prírodu drancovali, máme teraz neodkladnú povinnosť investovať čas a vedomosti do jej obnovy a konzervácie.
Keď sa textilná továreň stáva pracoviskom aj domovom
Jednou z vytrvalých aktivistiek, ktoré už niekoľko rokov upozorňujú na negatívne dôsledky svetovej nadprodukcie a konzumu, je aj greenfluencerka Natália Pažická. Ako mladé dievča vycestovala vďaka modelingu do čínskeho priemyselného mesta Guangzhou, v ktorom navštívila textilnú továreň. Naskytol sa jej znepokojivý pohľad na zotročených ľudí, špinu a otrasné podmienky, v ktorých musia šičky denne žiť a pracovať. „Niektoré zamestnankyne továrne pracovali na šijacích strojoch, iné ležali na laviciach spolu s malými deťmi. Všade bolo cítiť kyslý zápach, vzduch bol ťažký a v miestnosti bolo veľmi teplo. Panovali tam hrozné podmienky,“ spomína na nepríjemný zážitok.
Spočiatku si Natália myslela, že v týchto továrňach sa šije lokálna móda určená pre čínsky trh. Keď však začala študovať módny marketing na vysokej škole v Amsterdame pochopila, že takmer všetky reťazce s rýchlou módou si oblečenie nechávajú vyrábať v rozvojových krajinách, pričom zneužívajú lacnú pracovnú silu. Odhalenie odvrátenej tváre módneho priemyslu ju motivovalo k šíreniu osvety o negatívnom dopade fast fashion na životné prostredie a ľudské práva.
Udržateľnosť nie je cieľ, ale cesta
Seknúť s nákupmi v reťazcoch s rýchlou módou nebola pre Natáliu náročná výzva. Tá prišla v momente, keď pochopila, že svet čelí ďalším stovkám iných naliehavých problémov, ktoré akcelerujú klimatickú krízu. „Postupne som sa začala zaujímať o odpadové hospodárstvo, odlesňovanie, mikroplasty v oceánoch a zmeny v klíme. Mám pocit, že je úplne jedno, kde človek začne. Ak je nám v rámci udržateľnosti blízka ktorákoľvek oblasť, vždy nás privedie k ďalším témam, ktoré nás zaujmú,“ dopĺňa. Ako sama tvrdí, základom úspechu je hľadať ekologickejšie alternatívy vo všetkých každodenných rozhodnutiach. „Predtým som konala pudovo. Zvykla som uprednostňovať lacné veci, pretože sa ich nákup oplatil. Ale potom som začala vedome premýšľať nad všetkým, čo kupujem alebo robím. Už len to vedomé rozmýšľanie nad životným štýlom a jeho dôsledkami vedie k väčšej udržateľnosti.“
Miera informovanosti ohľadom životného prostredia a stavu, v akom sa nachádza, sa za posledné roky tiež zvýšila. Napriek tomu má Natália dojem, že uvedomelí ľudia vyznávajúci minimalizmus, žijú stále v bubline. Akoby sme všetci potrebovali viac dôkazov z radov vedcov a klimatológov, ktoré by potvrdili katastrofické scenáre, ako sa život na zemi do niekoľkých pár desiatok rokov zmení. Natália verí, že každý z nás môže prispieť k uzdraveniu spoločnosti. „Riadim sa heslom „every individual matters“, ktoré som počula od biologičky Jane Goodall. Spočiatku som si myslela, že bude stačiť, keď sa zmením ja a všetko bude v poriadku. Moje rozhodnutia postupne začali ovplyvňovať aj moje okolie a ľudí, ktorí ma sledovali na sociálnych sieťach. Často mi mnohí z nich píšu, ako sa aj na základe toho, čo s nimi zdieľam, zmenil ich hodnotový rebríček a to je pre mňa veľký pocit zadosťučinenia.
Zelená elektrina z obnoviteľných zdrojov
U ľudí často prevláda presvedčenie, že ekologické alternatívy sú drahšie alebo ťažko dostupné. Ak sa rozhodneme pre uvedomelejší život, neznamená to, že musíme vyhodiť všetko, čo doma máme, aby sme mohli urobiť priestor pre niečo iné a „zelenšie“. „Veľmi jednoduchým príkladom je elektrická energia. Človek nemusí byť milionár ani nemusí vlastniť rodinný dom, aby ju mohol čerpať z obnoviteľných zdrojov. ZSE má produkt Zelená elektrina, ktorú môžu využívať aj ľudia z bytoviek. Skvelé je to, že môžu vďaka nej prispievať na inováciu a zlepšenie obnoviteľných zdrojov energie. A stojí len pár eur navyše k faktúre, čo človek hocikedy minie na kávu,“ hovorí Natália.
Práve obnoviteľné zdroje energie akými je solárna, veterná, geotermálna, prílivová energia alebo biomasa dokážu výrazne ovplyvniť boj s klimatickou krízou. Aj na Slovensku sa nám vďaka šestici aktivistov a petícii Klíma ťa potrebuje, ktorú spoluorganizovala Natália, podarilo získať takmer 127 000 podpisov ľudí, ktorí žiadajú vládu o vyhlásenie stavu klimatickej núdze. „Ak by sme mali prijať nejaké celosvetové systémové riešenia, ktoré by mali okamžite spomaliť globálne otepľovanie, museli by sme prestať páliť fosílne palivá. Na tom sa zhodujú všetci vedci a faktom je, že nám na radikálne zmeny nezostáva veľa času. Odhaduje sa, že ak do deviatich rokov neprijmeme navrhované riešenia, bude už neskoro.“
Zelená elektrina zo Slovenska
Najľahší spôsob, ako mať zelenší domov. Zistiť viac o Zelenej elektrine
#everyindividualmatters
Udržateľnosť úzko súvisí aj so spoločenskou zodpovednosťou. Ak si budeme navzájom pomáhať, vytvoríme lepšie podmienky na život pre ohrozené skupiny či zvieratá. Aj preto vzniklo občianske združenie #everyindividualmatters. „My sme v rodine vždy pomáhali druhým. Moja mama bola dobrovoľníčka a inšpirovala ma k založeniu občianskeho združenia, aby som mohla realizovať mesačné zbierky na pomoc ľuďom a zvieratám. Našou hlavnou filozofiou je, že darcovia môžu prispieť len 1 EURO mesačne a ročne tak pomôžu na 12-tich miestach. Je to podobné ako pri Zelenej elektrine. Netreba veľké finančné prostriedky k tomu, aby sme prispievali k veľkým zmenám,“ dodáva inšpiratívna Natália.
Mohlo by vás zaujímať
Zelená elektrina
Už viac ako 125 000 zákazníkov sa stará o svoj domov ekologickejšie ako doteraz. Zelená elektrina od ZSE je ekologickejšia alternatíva zo 100 % obnoviteľných...