Nórsko má problém: príliš veľa elektromobilov!

redakcia setri.sk

Do tejto rozľahlej, mrazivej a riedko osídlenej škandinávskej krajiny by to asi málokto povedal. Nórsko je napriek tomu európskym lídrom v oblasti elektromobility. Elektromobilov tam jazdí viac ako 10 000. Objavil sa ale nečakaný problém: elektrických áut už je jednoducho veľa!

Tesla_model_S

Nórsko je jednou z mála krajín Európy, kde počet elektromobilov na cestách prekonal magickú hranicu 10 000. Niet sa čo čudovať. Nórska vláda je totiž elektromobilite vyložene naklonená. Zatiaľ čo na klasické „spaľováky“ uvalila tučné daňové sadzby, nákup elektrického auta je pre miestnych veľmi výhodný a často vyjde lacnejšie, ako nákup auta so spaľovacím motorom.
Aj preto si Nórsko vybrala americká automobilka Tesla Motors ako jeden zo vstupných trhov do Európy. Aktuálne tam začala predávať svoj elektromobil Model S s dojazdom 480 km na jedno nabitie. A zároveň v Nórsku vybudovala prvú európsku sieť svojich dobíjacích staníc zvaných Supercharger. Tie majú proti klasickým dobíjacím staniciam pre elektromobily hneď dve kritické výhody: pre majiteľov vozidiel Tesla sú zdarma (navždy) a navyše dokážu auto plne dobiť behom jedinej hodiny.
Ale všetko nie je také ružové, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Oslo, hlavné mesto Nórska, už je elektromobilmi doslova preplnené. A pretože elektrické autá majú oproti bežným spaľovacím vozidlám množstvo výhod – napríklad možnosť využívať pruhy vyhradené pre hromadnú dopravu, začínajú sa objavovať problémy.
Niektorí obyvatelia poukazujú na to, že zvyšujúci sa počet elektromobilov upcháva vyhradené pruhy, a tým znepríjemňuje dopravu ostatným ľuďom cestujúcim napr. v autobusoch. Navyše, odhady tvrdia, že do roku 2017 by sa mal počet elektromobilov v Nórsku zvýšiť päťnásobne až na 50 000 kusov. Takže situácia sa bude iba ďalej zhoršovať.
Aktivisti preto volajú po tom, aby boli elektromobilom niektoré zvláštne privilégia opäť odobrané. Ani to najskôr  nezastaví nárast ich počtu, ale snáď aspoň pomôže problémové doprave. Nóri totiž elektromobily milujú a v Osle sa o tom môžete presvedčiť doslova na každom kroku.
 
Zdroj: EkoBonus.cz

Nezmeškajte už žiadnu z našich zelených noviniek

*povinné

Už ste čítali?

Barborská cesta skrýva banské poklady

Barborská cesta, najdlhšia náučno-poznávacia trasa na Slovensku, je dlhá takmer 190 km a spája banské pamiatky a zaujímavostí na strednom Slovensku. Spája mestá a lokality, ktoré...

Ako šetriť energiu s mobilom v ruke?

Spoznajte užitočné tipy, ako šetriť batériu na telefóne a tým pádom ušetriť aj na energiách.

Bývalá banícka dedina Špania dolina láka turistov

Len 7 km od Banskej Bystrice sa nachádza krásna dedina s horskou scenériou. Medzi najznámejšie historické banské lokality na Slovensku nepochybne patrí Banská Štiavnica, či...

Nový Renault Kangoo Van E-Tech 100% elektrický

Renault je priekopníkom elektromobility a je jednotkou na trhu úžitkových elektromobilov v Európe už od roku 2011. Elektrické Kangoo od svojho uvedenia na trh na...

Na výlet s elektromobilom. Koľko to stojí a koľko strávite nabíjaním?

Podľa štúdie portálu Uswitch máme na Slovensku siedme najnižšie ceny na verejných nabíjacích staniciach. Zároveň sme na popredných miestach v počte nabíjacích staníc v pomere k počtu elektromobilov.

Policajti dostanú okrem plug-in hybridov aj elektromobily

Ministerstvo vnútra uzavrelo zmluvy s automobilovými dodávateľmi Kia, Todos, Eurent a Škoda Auto. Vozový park polície sa doplní o 752 nízkoemisných áut. Prvé vozidlá by mali byť dodané...

Najkrajšie výhľady v Poloninách si vychutnáte z chodníka Gazdoráň

Pri návšteve Polonín nevynechajte návštevu novootvoreného turistického chodníka Gazdoráň. Očarí Vás krásnymi výhľadmi nielen na okolité kopce, ale aj vodnú nádrž Starina.

Poloniny lákajú sprístupneným areálom Grófskych chyžiek

Chystáte sa na výlet do Polonín? Navštívte sprístupnený areál Grófskych chyžiek pri Novej Sedlici. Vďaka reforme národných parkov už bude slúžiť ľuďom na oddych, rekreáciu...

Ako ľudia si volíme smer našej budúcnosti. Je na čase, aby sme do nej začali správnymi rozhodnutiami investovať

Vďaka svojmu projektu Vedátor a Vedátorskému podcastu si ako popularizátor teoretickej fyziky získal mnoho fanúšikov. Okrem Fakulty Matematiky fyziky a informatiky na Univerzite Komenského pôsobí aj na...